منابع تعیین هدف برنامه درسی منابع تعیین هدف برنامه درسی .doc فایل ورد تعیین هدف برنامه ریزی درسی برای تعیین هدف برنامه درسی باید منابع آنرا شناخت و بر اساس اطلاعاتی که از این منابع بدست می آید، هدف را تعیین کرد. منابع تعیین هدف، همان منابع یادگیری است و مطالعه آن به طراحی یادگیری کمک می کند. یادگیرنده، دانش و جامعه سه منبع اصلی تعیین هدف است. یادگیرنده. برنامه درسی هنگامی پویاست که متضمن فعالیتهای یادگیرنده باشد و یادگیرنده وقتی در جریان آموزش مشارکت می کند و از تجربیات مفید بهره مند می شود که این تجارب با آمادگی، علائق ، امکانات، نیازها و میزان رشد او متناسب باشد. برنامه درسی باید با تواناییهای ذهنی و عقلانی یادگیرنده متناسب باشد. اگر محتوای انتخاب شده بالاتر از سطح توانایی یادگیرنده باشد، یادگیرنده مفاهیم و مهارتهای مورد نظر را درک نمی کند و اگر محتوا پایینتر از سطح توانایی یادگیرنده باشد، رغبت لازم برای یادگیری در او بوجود نمی آید. برنامه درسی با علائق و نیازهای یادگیرنده نیز باید هماهنگ باشد. هماهنگی برنامه با توانایی ذهنی یادگیرنده در او شناخت بوجود می آورد و هماهنگی برنامه با علائق و نیازهای او گرایش ایجاد می کند. اهداف برنامه درسی باید با وضعیت و امکانات یادگیرنده نیز هماهنگ باشد و با توجه به نیازهای آنی و آتی آنان تعیین گردد. دانش. هر برنامه درسی با یکی از رشته های علمی ارتباط دارد. برای تعیین اهداف آموزشی برنامه درسی، شناخت ساختار آن رشته علمی ضروریست. هر رشته علمی، نظامی از مفاهیم است. بعضی مفاهیم، اساسی و مبنایی هستند و برخی دیگر بر محور این مفاهیم اساسی شکل گرفته اند. برنامه درسی باید یادگیرنده را با مفاهیم اساسی رشته علمی آشنا سازد. هر رشته علمی علاوه بر مفاهیم، مهارتها و نگرشهای معینی را در بر می گیرد. همچنین هریک از رشته های علمی، روش تحقیق خاصی دارد. در مطالعه و بررسی رشته علمی، روش آن علم نیز مطالعه می شود و در برنامه درسی انعکاس می یابد. آشنایی یادگیرنده با روش تحقیق او را در گردآوری اطلاعات و توسعه دانش توانا می سازد. اهداف خاص هر رشته علمی نیز باید در اهداف برنامه درسی آن مورد توجه قرار گیرد. در تعیین اهداف برنامه درسی باید از نظر متخصصان مربوطه استفاده شود. جامعه. یکی از وظایف برنامه درسی، کمک به تامین نیازهای جامعه است. در بررسی جامعه هم به نیازهای آنی و هم به تغییرات و تحولات مستمر، بویژه تحولات ناشی از پیشرفت علوم و فناوری باید توجه نمود و اهداف برنامه درسی را در ارتباط با تغییرات اساسی که در جامعه در حال وقوعست، انتخاب نمود و همواره آنرا با نیازهای گوناگون زندگی اجتماعی انطباق داد. لذا اهداف برنامه درسی باید متناسب با شرایط و امکانات جامعه و با توجه به نیازهای آن تعیین شود. درمطالعه جامعه جنبه های اساسی آن یعنی جنبه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بررسی می شود . ضمنا" اهداف برنامه درسی نیز باید انعطاف پذیر باشند.( ملکی،1379)