بخشی از متن: استعلام چيست؟ استعلام سند رسمي اداره است كه از آن جهت بدست آوردن معلومات از ادارات و مراجع ذير بط استفاده ميگردد. گردش ثبتی چیست: با توجه به اینکه موضوع گردش ثبتی در فرم چاپی استعلامهای ثبتی موجود است و موضوع گردش ثبتی قید گردیده است با درج شماره چاپی سند مالکیت و قید کلمه المثنی، نیازی به استعلام جداگانه نمیباشد لیکن لازم است اداره ثبت مربوطه گردش ثبتی پلاک مورداستعلام را به دفترخانه استعلامکننده اعلام نماید.» تا قبل از لازمالاجرا شدن قانون تسهیل تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی (مصوب ٢۴/۵/٨۵ مجلس شورای اسلامی)، دفاتر اسناد رسمی براساس تبصره ماده ٣۱ آییننامه دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱٣۱٧ (اصلاحی دیماه ۱٣۴٩) مکلف بودند وضعیت املاک ثبتشده تهران را از حیث بازداشت و عدم شمول مقررات لایحه قانونی اراضی دولت و شهرداریها و بانکها و اوقاف (مصوب مردادماه ۱٣٣۵) و قانون اصلاحی ۱٣٣٩ استعلام نمایند. اگرچه تکلیف مذکور بعدها به موجب بخشنامههای صادره از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به املاک واقع در خارج از حوزه ثبتی تهران و کلیه حوزههای ثبتی در سراسر کشور نیز تعمیم داده شد. منظور از استعلام سند چیست؟ در بازار مسکن هر روزه شاهد معاملاتی هستیم که افراد در جهت سرمایه گذاری و یا سکونت انجام می دهند. در معاملات خرید و فروش ملک به دلیل بالا بودن سرمایه مورد نیاز برای آن؛ بررسی جوانب مختلف و در نظر گرفتن نکات حقوقی مربوطه ضرورت مییابد. یکی از مورادی که می تواند اطمینان لازم برای انجام معامله ای را برای افراد فراهم آورد؛ استعلام ملک و سند مورد نظر می باشد. منظور از استعلام انواع سند ملکی؛ بررسی اعتبار یک سند از نظر قانونی بودن و رعایت موارد حقوقی آن می باشد. استعلام ملک به منظور بررسی شرایط ثبتی و همچنین بررسی مالکیت ملک انجام می گیرد و اعتبار سند و فروشنده را برای افراد مشخص می کند. برای این منظور سازمان ثبت استاد و املاک کشور تدابیر و قوانین مشخصی را وضع کرده و رعایت آن ها در معاملات ملکی را اجباری کرده است. به این ترتیب افراد با اطمینان بیشتری وارد معامله شده و مشکلات حقوقی معاملات کاهش مییابد.